Praktisk information




Vedligeholdelsesvejledning

Se bestyrelsens anbefalinger til indvendig vedligeholdelse af lejlighederne i Ejerforeningen Humlebien her:

Vedligeholdelsesvejledning 6. udgave.pdf









Anbefalede Håndværkere


VVS

Christoffersen & Knudsen 36 72 23 30 

(Jesper hos dem kender ejendommen)

vvs@chkn.dk


Elektriker og Elinstallation

Lyders & Svend G A/S

Carsten Hundborg

Mobil: 20 75 15 30

E-mail: el@lyders-svend-g.dk


Fugmann 36 15 05 05


Murer

Astrup Byg 20 72 12 31


Malere

Malerfirmaet V.S. Larsen A/S40 41 27 15

Henrik Bahr, hba@vslarsen.dk


Otto WulfHansen 40 55 27 99


Tømrer

Villy Jønsson A/S

22 60 32 50, mh@v-j.dk V. Michael Hansen


ISBYG 28 69 37 31


Kloak/fliser

Mathiasen Entreprise 40 84 15 33


Låsesmed

AH Låsemontage 36 70 60 30


Glarmester

Glarmester Jannik Christensen 

Tlf. 38 88 65 33

E-mail: jc@glarmesterjannik.dk




Facebook

Som beboer i Humlebien kan du melde dig ind i den lukkede gruppe ”EF Humlebiens Beboere”, hvor der kan diskuteres og deles, uden offentligheden kan følge med.



Markiser mm.

Der må ikke ændres ved bygningens facade (jf. husordenen), så der må som udgangspunkt ikke sættes noget fast på facaden, men bestyrelsen kan på vegne af Ejerforeningen Humlebien give fuldmagt til opsætning af markiser, hvis de overholder ejerforeningens kravspecifikation for markiser. Kontakt bestyrelsen for at få fremsendt kravspecifikationen og ansøgningsvejledningen.

Når der er opsat markiser, skal disse fremstå nydelige og vedligeholdes af den enkelte ejer på lige fod med altaner, læsejl mv.


Læsejl på altaner

Humlebiens altaner skal fremstå nydelige, jf. husordenen - dette gælder også eventuelt monterede læsejl. Disse skal derfor skiftes eller vedligeholdes regelmæssigt eller ved behov. 


Bestilling

Hvis man ønsker at bestille (nye) læsejl til sin altan, kan det gøres gennem Falke Markiser (tilbud og kontakt via www.markiser.dk). Der skal bruges samme stof og farve som markiserne (15/14 Sandatex Sand). Sejlene skulle gerne holde i mindst 5 år.


Vedligeholdelse

For at hjælpe til at undgå, at dugen bliver misfarvet, kan man sørge for at holde rækværk og underlag på altanen rent for skidt og alger mv. Hvis dugen er blevet misfarvet/beskidt, kan man pille den ned og lægge den i blød i Rodalon-opløsning. Dugen kan ikke tåle at komme i vaskemaskinen, da den i så fald mister sin spændstighed og sit beskyttende lag.  



Digital Post fra administrator

De enkelte ejere og administrator kan indgå en aftale om at modtage digitale informationer, bl.a. indkaldelser til generalforsamlinger og referater. Det kræver blot et samtykke, f.eks. en anmodning fra den enkelte ejer til administrationen. Bestyrelsen ser gerne, at alle er med.


Ejerne opfordres derfor til at sende en e-mail til administrator (se kontaktinfo under menupunkt Kontakt), med følgende tekst: 

”Jeg ønsker fremover at modtage digital information fra [indsæt firmanavn på administrator], vedr. Ejerforeningen Humlebien på følgende e-mail adresse: [indsæt e-mail adresse]”



Vicevært

Vores vicevært fra TipTop vedligeholder bygningen, f.eks. varme- og vandinstallationer samt belysning i opgangen (se kontaktinfo under menupunkt Kontakt).



Trappevask

Vi får vasket trappe en gang om ugen, og en gang om måneden bliver der gjort lidt ekstra rent i opgange.



Grønne bede omkring Humlebien

Ansvarlige for vedligeholdelse af bedene er Grundejerforeningens gartnere. 



Nimbusparken

Området ejes af grundejerforeningen som sørger for at rydde op, rydde sne, ordne bede samt anden vedligeholdelse af området.



Parkering - Bil 

Se P-skilte i området for info om betaling via apps. Parkeringspladserne i området kan lejes på månedsbasis hos APCOA. Der kan også lejes parkeringspladser i parkeringskælderen under parkeringspladsen ved Fakta. Kontakt APCOA eller Charlotte Bagger, DFE, på cb@dfe.dk.



Parkering - Cykel

Beboerne i Humlebien har eneret til at bruge cykelskurene på vestsiden af bygningen. Desuden har beboerne adgang til aflåst cykelkælder i Magistergården (bag Dansk Magisterforening). Se velkomstbrevet for adgangskode til kælderen eller kontakt bestyrelsen.



Nøgler - Systemnøgler

Skal du bruge en ekstra systemnøgle til postkassen og lejlighedens hoveddør, skal du kontakte administrator (se nedenstående). 


For at købe ekstra systemnøgler skal følgende info sendes til administrator med bestyrelsen på kopi (se kontaktinfo under menupunkt Kontakt):


- Navn
- Adresse
- Email
- Telefon
- Antal nøgler
- System nummer (se nøgle-billede)
- Nøglemærke (se nøgle-billede)





Nøgler - brikker til opgangsdørene

Vi har udskiftet låsecylindrene i opgangsdørene, så man skal bruge en brik for at komme ind i opgangene. Det giver øget kontrol med, hvem der har adgang, hvornår osv. Og vi kan afmelde brikker, så de ikke kan bruges, hvis de bliver væk.


Hvis du vil købe ekstra brikker til opgangsdøren, skal du kontakte bestyrelsen. Du behøver ikke købe en ekstra brik til Aarstiderne.com, da de allerede har en, som kun gælder til opgangene.


Du vil modtage et link til et regneark, hvor du selv skal specificere, hvad nøglen skal give adgang til. Beboere kan få fuld adgang, men ikke-beboere skal begrænses så meget som muligt. F.eks. bør rengøringshjælp kun have adgang til en enkelt opgang på de dage, hvor rengøringen kommer.


Ekstra brikker skal afhentes og afregnes hos AH Låsemontage på Peter Bangs Vej (https://ah-laasemontage.dk/) - husk ID ellers kan brikkerne ikke udleveres.



Navne på dørtelefon

For at ændre navnet på dørtelefonen skal du kontakte viceværten.



Navne på døre

For nye beboere ved køb af lejlighed er det Ejerforeningen Humlebien, der betaler for det. Når beboere ønsker navne ændret eller nye tilføjet betaler de selv ved, at regningen sendes til vores administrator, som opkræver beløbet hos beboeren. I 2022 koster det ca. 1.600 kr. at få nyt navn på døren.


Kontakt vicevært for at få navnet på døren ændret.



Affald

Humlebiens beboere har eneret til at bruge skraldeskuret og containerne nordvest for bygningen (ved nr. 15). Du/I kan komme af med almindeligt restaffald, madaffald, pap, papir, plast og batterier her. 



Storskrald

Se mere om storskrald her.



Vinduespudser

Det er op til den enkelte at pudse vinduer, men af og til samler flere lejligheder sammen og får en vinduespudser ud samme dag. 



Eltavle / Sikringsskab

Hvis strømmen slår fra, findes en guide til fejlsøgning af sikringerne på eltavlen samt et telefonnummer, man kan ringe til ved behov for hjælp.



Radiatorfiltre

Bag de fleste radiatorer i lejlighederne sidder der et udluftningsfilter, som jævnligt skal skiftes ud (en gang om året cirka). Bestil nye filtre hos Acticon.se.



Centralsug

Vi har fællessug i ejendommen. Derfor er der konstant luftgennemstrømning, som kun kan reguleres i de enkelte lejligheder ved at justere spjældene (på badeværelse og i køkken). Der må ikke opsættes motorer (på emhætter). 

Hvis man oplever nedsat sugeevne, opfordres der til at kontrollere spjæld og emhætte-filtre, da disse kræver regelmæssig vedligeholdelse for at tillade ordentligt sug. 

Fællessuget serviceres centralt regelmæssigt (rengøres osv.). 



Emhættefiltre

Filtret i emhætterne i lejligheden bør rengøres jævnligt for at sikre ordentlig udluftning i lejlighederne. Det kan med rengøres i opvaskemaskine.



Kalk i vandhaner

Pga. områdets meget hårde vand kan det opleves, at trykket i vandhanerne falder. Dette kan ofte afhjælpes ved jævnligt at rense filtret i hanerne for sand og kalk. Fra efteråret 2022 skulle vi gerne få blødere vand på Frederiksberg.



Kalk i vaskemaskine

For at forlænge levetiden på hårde hvidevarer, der bruger vand, anbefales det at bruge antikalk-tabletter i vaskemaskinen osv.



Socialt liv i Humlebien

Humlebiens festudvalg arrangerer sommerfester, og bestyrelsen opfordrer til, at folk kommer hinanden ved i Humlebien og selv arrangerer begivenheder.



Forslag til hjemmesidens indhold kan sendes til bestyrelsen.